دانشگاه زنجانپژوهشهای معماری و محیط۲۵۸۸-۶۳۶۳1120180823The nature of research methods in architecture and urban designماهیت روشهای تحقیق در پژوهشهای معماری و طراحی شهری1123272410.30470/jaer.2018.32724FAمهتا میرمقتداییعضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی0000-0002-6782-996Xنازنین گنجی زادهدانشجوی دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غربسمانه حسین آبادیپژوهشگر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیJournal Article20180421Urban design and architecture are among multi-disciplinary subject-areas dealing with a wide range of topics starting from humanities and ending with natural sciences. This unique character makes the selection and application of research methods very difficult. To add to the existing knowledge on this subject area, the authors tried to introduce common research methods in architecture and urban design. The first step to achieve the goal is identification of main research paradigms. In this part, the classification done by John W. Creswell has been accepted as the basis, and four main paradigms have been identified as the theoretical basis of research methods including: positivism, interpretivism, pragmatism and critical theory. The recognition of research strategies or typologies is the next step. After developing a draft classification, it was necessary to justify the results through an empirical study. To do so, through a selective sampling method, a number of research papers which have been published in Iranian scientific journals have been chosen. After thorough comparison of the results, the final diagram has been drawn. The diagram illustrates main research paradigms, together with different research strategies. It has the potential to be completed through time, and presents the general classification of common research methods in the field of urban design and architecture. To give a more comprehensive knowledge on each research method, a table has been developed which could be filled later on. It consists of following information: paradigm, approach, goal and implementation (data gathering methods and data analysis methods). The results indicate the dominance and importance of qualitative and mixed research methods in architecture and urban design studies.رشتههای معماری و طراحی شهری دارای جایگاهی میانرشتهای بوده و مبانی و رویکردهای نظری و پژوهشی خود را از طیف وسیعی از علوم وام میگیرند. به همین دلیل، شیوههای پژوهش در این رشتهها معمولا حاصل ترکیبی از روشهای گوناگون میباشد که در طیف وسیع و گستردهای از مطالعات وابسته به علوم محض تا مطالعات وابسته به علوم اجتماعی و انسانی، قرار میگیرد. مقاله حاضر با مخاطب قرار دادن مدرسان، دانشجویان و پژوهشگران معماری و طراحی شهری، هدف معرفی انواع روشهای تحقیق متعارف و شناختهشده در حوزه معماری و طراحی شهری را دنبال میکند. به این منظور، ابتدا با تأکید بر رویکرد جان کرسول مبتنی بر تشخیص چهار پارادایم اصلی اثباتگرایی، تفسیرگرایی، پراگماتیسم و انتقادی، دستهبندی کلی از پارادایمهای تحقیق ارائه شده و سپس بر مبنای مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران داخل و خارج از کشور، انواع طرح- گونههای تحقیق معرفی میشوند. در مرحله بعد به منظور تدقیق گونههای شناسایی شده، با بررسی مقالاتی که به صورت هدفمند از میان مجلات علمی-پژوهشی حوزه معماری و شهرسازی کشور، انتخاب میشوند، کمبودها و موارد تکمیلی شناسایی شده و در نهایت، نموداری برای معرفی و دستهبندی روشهای متعارف تحقیق در رشتههای تخصصی مورد نظر، ارائه شدهاست.. همچنین به منظور شناخت بیشتر از هر روش تحقیق، جدولی ارائه شدهاست که نشان میدهد هر روش باید بر مبنای پارادایم، رویکرد، هدف کلان و فنون/تدابیر تحقیق (ابزارهای گردآوری اطلاعات و روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات) معرفی شود. نتیجه مطالعات انجام شده، نشان می دهد که رویکردهای کیفی و ترکیبی در حوزههای پژوهشی معماری و طراحی شهری دارای نقش غالب هستند.دانشگاه زنجانپژوهشهای معماری و محیط۲۵۸۸-۶۳۶۳1120180823The elements of Public participation in traditional cities
to achieve social sustainabilityتبیین مولفههای موثر مشارکت مردمی در شهرهای سنتی برای دستیابی به پایداری اجتماعی13263272510.30470/jaer.2018.32725FAنجمه ملک پورمدرس گروه معماری/ دانشگاه آزاد/ واحد یزدJournal Article20180312Achieving to social sustainability is so important in contemporary cities and public participation isone of the solutions that comes up through an understanding of human values and qualifying man-made spaces. <br /> Surveying urban context of traditional cities reveals signs of public participatory at different levels. public participation, particularly in urban public spaces leads to social interaction, security and social stability. Participatory architecture is known as design approach, but in many cases, like political approach it is a medium that gradate social interactions.<br /> This study plans to introduce a variety of public participatory and its approaches like participatory, community & social architecture, then by researching about social activities in public spaces of historical cities recognizes how people participate in each of these spaces and its effect on social sustainability of the city. <br /> The hypothese is: <br /> despite the changes in political & social system of modern cities and the new concepts of contemporary public participation, The patterns and elements of the past public participation could be classified and compared with contemporary concepts.<br /> The cognition of public participatory elements on historical urban contexts is not just a design approach; as a social event, analysis of this public activities and their interaction with built environment could be a successful case study to represent solutions for participatory architecture. Yazd is one of these historical cities. Researching in historical context of the city, surveying public activities in different open spaces of urban context and companionship with habitants, reveals how these activities and spaces quality have changed in time. <br /> The conclusion represents how these all can help reconstruction and rehabilitation of historical context of cities by public participation.یکی از دغدغه های زندگی شهرنشینی در شهرهای امروزی ما رسیدن به پایداری اجتماعی بوده و مشارکت شهروندی راه حلی برای رسیدن به این پایداری است. در جریان این مشارکت، توجه به ارزش های انسانی و کیفیت بخشیدن به فضاهای انسان ساخت از اهمیت بالایی برخوردار است.<br /> اگرچه به نظر میرسد که بهرهگیری از مشارکت مردمی در جریان معماری و شهرسازی نیز مانند بسیاری از جریانها و رویکردها، از کشورهای غربی و پیشرفته سرچشمه گرفته و سپس در کشورهای در حال توسعه مورد استقبال و یا تقلید قرار گرفته است، اما با نگاهی دقیقتر به کیفیت معماری و شهرسازی شهرهای سنتی میتوان گونههایی از مشارکت فعال مردمی در سطوح مختلف را بازشناسی کرد. مشارکتی که به ویژه در فضاهای عمومی شهری نمود پیدا کرده و موجب افزایش سطح تعاملات اجتماعی، امنیت و در نتیجه پایداری اجتماعی شده است. آنچه این پژوهش به دنبال آن است تبیین جایگاه مشارکت مردمی در شهرهای سنتی ایران است؛ بنابراین ابتدا به بررسی و شناخت انواع مشارکت و سطوح مطرح شدهی آن در دهههای اخیر پرداخته و پس از بررسی رفتارها و فعالیتهای اجتماعی در نمونهای از بافت های تاریخی، مولفههای موثر بر مشارکت در شهرهای سنتی را معرفی و به مقایسه آن با رویکردهای مطرح شدهی معاصر میپردازد. بررسی و شناخت این رفتارها، تحلیل، ریشهیابی و بررسی ارتباط متقابل آن با کالبد و کیفیت های محیط مصنوع، میتواند به عنوان بررسی یک نمونه موردی موفق در شناخت مولفه های موثر بر مشارکت اجتماعی در معماری راهگشا بوده و منجر به ارایه راهکارهایی مفید شود.دانشگاه زنجانپژوهشهای معماری و محیط۲۵۸۸-۶۳۶۳1120180823Spatial quality analysis of Kerman Shahzadeh Mahan Garden based on the theory of motion and evaluation of the audiences' mental imageتحلیل کیفیت فضایی باغ شاهزاده ماهان بر اساس تئوری حرکت و ارزیابی تصویر ذهنی مخاطبان27403272610.30470/jaer.2018.32726FAفیروزه ازمونگروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،کرمان، ایرانمهدیه معینیگروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان،ایرانJournal Article20180522Iranian garden creates a complex system of spatial perception for its audiences by its structure. Organized layout of natural and man-made elements in Iranian garden space creation is one of the most essential components in creating special mental image in audiences of Iranian garden. The fundamental theorem of this study is based on surveying the impact of the structure of Mahan Shahzadeh Garden, as a sample of Iranian garden, possessing different spatial sequences on audiences perception due to motion in the garden space, which has been performed by identifying the garden spatial sequences, evaluating and criticizing the identified sequences based on assessment of audiences mental image. For this purpose, research method of text content analysis has been used for collecting theoretical data and case study method using questionnaire. Data were collected with a statistical population of 30 audiences of Mahan Shahzadeh Garden and statistical analysis was performed using SPSS software. Criticism in this study is of criterion oriented type in two quantity oriented and theory oriented sections are basis of critical analysis. The obtained results indicate that different sequences in this garden in respect of garden structure will create common mental images in audiences, since the percent of response of audiences to dynamic components resultant from the garden geometry, hierarchy of passing portal to main palace, creating pause in emerging audiences' emotional motion and so on has been higher than 50% and is indicative of their positive impact. At the end of the study, this result was obtained that Shahzadeh Mahan garden is a successful sample in creating pause feeling and other senses either in respect of physical or semantic motion.باغ شاهزاده ماهان، به واسطه ساختار کالبدی و سازمان فضایی اش، نظام پیچیده ای از ادراک فضا برای مخاطبانش ایجاد می کند. چیدمان سازمان یافته عناصر طبیعی و انسان ساخت در فضاسازی این باغ ؛ از اساسی ترین مولفه ها ، در ایجاد تصویر ذهنی خاص در مخاطبان است. مساله بنیادین این تحقیق بر پیمایش تاثیر ساختار باغ شاهزاده ماهان، با سازمان فضایی واجد سکانس های متفاوت فضایی بر ادراک مخاطبان در اثر حرکت در فضای باغ استوار است که با شناسایی سکانس های فضایی باغ ، ارزیابی عوامل حرکت شامل محور، سلسله مراتب، ریتم، اختلاف سطح و شفافیت در سکانس های شناخته شده بر اساس سنجش تصویر ذهنی مخاطبان صورت گرفته است. برای این منظور، از روش تحقیق تحلیل محتوای متن با ابزار مرور متون و منابع برای جمع آوری داده های نظری و روش تحقیق نمونه موردی با استفاده از ابزار پرسشنامه برای سنجش تصویر ذهنی مخاطبان، استفاده شده است. جامعه آماری به روش تجربی، با حجم 30 نفر از مخاطبان باغ شاهزاده ماهان، تعیین و داده ها با نرم افزار spss تحلیل شدند. نتایج به دست آمده بیانگر این است که سکانس های متفاوت در این باغ به لحاظ ساختار باغ؛ تصاویر ذهنی مشترکی در مخاطبان به همراه خواهد داشت؛ چرا که درصد پاسخ مخاطبان نسبت به مولفه های حرکتی حاصل از هندسه باغ، سلسله مراتب عبور از سردر تا کوشک اصلی، ایجاد مکث در بوجود آمدن حرکت احساسی مخاطبان بالای 50 درصد بوده و نشان دهنده تاثیر قابل توجه این مؤلفه ها است. در پایان پژوهش به این نتیجه دست یافته شد که باغ شاهزاده ماهان با ایجاد تصویر ذهنی مشترک در مخاطبان مختلف، نمونه ای موفق در ایجاد انواع حرکت فیزیکی و بصری و معنایی است.دانشگاه زنجانپژوهشهای معماری و محیط۲۵۸۸-۶۳۶۳1120180823Strategies for Making Qualitative the System of Education of Architecture in Iranراهبردهایی برای تربیتمندسازی نظام آموزش معماری در ایران41543272710.30470/jaer.2018.32727FAمریم کلامیاستادیار گروه معماری دانشگاه زنجان0009-0007-7552-3067محمدصادق فلاحتدانشیار گروه معماری دانشگاه زنجان0009-0007-9895-9816Journal Article20180303"Education system" is a complicated concept of humanistic, philosophical and scientific concepts that studying and presenting solution to improve it requires comprehensive identifying influences on it; in particular when this concept arises in an interdisciplinary field like architecture. The basis of the system of higher education is hidden in the term of system that poses a "holistic", "process approach", and related to the "context" view in relation between the teacher and learner. The education process in Iran often is executed in the form of quasi- system or closed and rigid system and education program is based on three approaches of method, content, and purpose. These triple approaches, however, are effective in the process of education of science, but in humanities and art disciplines and particularly architecture, because of their educational content, don't have necessary efficiency and it's better to be optimized.<br /> Training the architect is a complicated process from interaction of teacher, student, environment, and educational goals and briefly is based on a kind of growing and educating from inside. The current article by presenting four basic characteristics of architect training including "temperamental", "experimental", "interactive", "creative" education and by analyzing the relation between quadruple elements of architect training and triple principles of the system of higher education, is trying to present suggestions for improvement the system of education of architecture. This research has begun with a look at the concept of the system of higher education and checking its problems and analyzing the system of education of architect and by presenting a framework for efficient relation between the program of usual education of architecture and architect training, suggests strategies for enhancing the system of education of architecture in three "holism", comprehensiveness", and "flexibility" approaches."نظام آموزش" مفهومی پیچیده از مفاهیم انسانی، فلسفی و علمی است که بررسی و ارائه راهکار برای ارتقاء آن، نیازمند شناخت جامع عوامل موثر آن است. به ویژه، هنگامی که این مفهوم در حیطهی میان دانشی مانند معماری مطرح میشود. بنیاد نظام آموزش عالی در اصطلاحِ سیستم نهفته است که نگاهی "کلگرایانه"، "فرآیندمحور" و مرتبط با "زمینه" را در ارتباط میان یاددهنده و یادگیرنده مطرح میسازد. فرآیند آموزش در ایران، غالباً به صورت شبه سیستم و یا سیستم بسته و صلب، اجرا شده و برنامه آموزش بر سه محور روش، محتوی و هدف استوار است. این محورهای سهگانه هر چند که در فرآیند آموزش علوم مؤثر هستند، اما در رشتههای انسانی و هنر و به ویژه رشته معماری، به دلیل محتوای تربیتی آنها، کارآیی موثر و لازم را نداشته و بهتر است بهینهسازی شوند.<br /> تربیت معمار، فرآیندی پیچیده از تعامل مدرس، دانشجو، محیط و اهداف تربیتی است و به طور خلاصه بر نوعی رشد یافتن و پرورش دادن از درون استوار است. مقاله حاضر با ارائه چهار ویژگی اساسی پرورش معمار شامل ویژگیهای آموزش"فطری"، "تجربی"، "تعاملی" و "خلاق"، تلاش میکند با تحلیل نحوهی ارتباط میان ارکان چهارگانه تربیت معمار و اصول سهگانه نظام آموزش عالی، پیشنهادهایی برای ارتقاء نظام آموزش معماری ارائه دهد. این پژوهش با نگاهی به مفهوم نظام آموزش عالی و بررسی مشکلات آن و تحلیل سیستم پرورش معمار آغاز شده و با ارائه چارچوبی برای ارتباط کارآمد برنامه آموزش متداول معماری و تربیت معمار، راهبردهایی برای ارتقاء نظام آموزش معماری در سه محور"کلگرایی"، "جامعگرایی" و "انعطافپذیری" پیشنهاد مینماید.دانشگاه زنجانپژوهشهای معماری و محیط۲۵۸۸-۶۳۶۳1120180823Environment-Behavior (E.B) Based Architectural Training Modelingمدل سازی آموزش معماری با محوریت مطالعات محیط – رفتار55683272810.30470/jaer.2018.32728FAرضا نقدبیشیگروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنJournal Article20180407The current investigation, which has started activity to concern with training of architecture, is aimed at data- mining in the subject of the lack of proposing theory about the teaching method in this field of study. In addition to accelerated quantitative growth, some of the basic factors in dealing with the present issue included the lack of qualitative development regarding the teaching of architecture during recent years and overlooking the subject of theorization in the field of architecture. The approach, which was taken toward this exploration in order to use and utilization from the profitability of an interdisciplinary research was led to restricting it within the behavioral sciences and by looking at pragmatism and feasibility about the contextual effect on human’s behavior was sufficed to borderlines of environmental psychological knowledge and environment- behavior studies. By definition of the research primary model that formed according to basic issues of research i.e. teaching of architecture and behavioral sciences in this study, it has been dealt with introducing and reviewing the approaches and theories in the field of research literature with three paradigms (architectural training, design process, and behavioral sciences) so that by the aid of the existing studies one could achieve the ability for recognizing the position of research and serve as a preamble for codification of its theoretical model that was based on primary model of the present treatise. In this trend, the research methodology has been posited according to this issue and research objectives comprised of finding an interdisciplinary model for architectural training based on approaches of behavioral sciences and it can be divided into two general strategic fields: “descriptive” and “analytical” areas. In descriptive field, the studied phenomena and conditions have included teaching of architecture, design process, and behavioral sciences while in analytical field, the present research has moved toward modeling in order to lead the research toward proposing of a model for training of design process that was the product of interaction between the three aforesaid factors in this pamphlet. The presented theory in this inquiry includes a new model of design process that leads to proposing a model of teaching architecture for optimization of teaching method. Acquiring the needed backgrounds in the field of environment- behavior knowledge, this model may be implemented by instructors of architectural schools at different levels.هدف این پژوهش، واکاوی مساله ی فقدان نظریه در روش آموزش معماری است. عدم رشد کیفی و نبود نگرش به نظریه های اثباتی در آموزش معماری از عوامل بنیادین در پرداختن به جستار حاضر بوده و رویکرد اتخاذ شده با ملاحظه ی نظریه ی امکان گرایی و با هدف استفاده از سودمندی های یک خوانش بین رشته ای همراه با تحدید علوم رفتاری در دو حوزه ی روان شناسی محیطی و مطالعات محیط-رفتار شکل گرفته است. افزون بر این، شناسایی و بازبینی رویکرد ها در سه مقولهی آموزش معماری، فرآیند طراحی و علوم رفتاری به منظور تدوین مدل نظری پژوهش و بررسی تعامل بین مقولات یاد شده بر اساس روش پژوهش در دو حوزهی راهبردی توصیفی و تحلیلی مورد نظر بوده که برای دستیابی به مدل سازی نظریه و ارائه ی الگوی آموزش معماری محیط-رفتار محور از طریق استدلال استنتاجی پیگیری شده و در نهایت، در این نوشتار سه قالب اساسی نظام های محیطی، رفتاری و مفهومی برای شکل دهی به ساختار الگو و نظریه ارائه شده است. مدل ارائه شده تلاش داشته است تا روش آموزش را با تاکید بر کسب دانش با رویکرد علوم رفتاری همراه با کاربرد آن در موقعیتهای خاص از جمله مراحل تحلیل، ترکیب و ارزیابی در فرآیند طراحی ارائه نماید. همچنین، مشارکت فعال همراه با برانگیختگی را درمیان دانشجویان یک کارگاه برای کسب این دانش که با روشهای مختلف که مختص موضوعات محیط – رفتار است را به منظور ایجاد هماهنگی و اشتیاق را به عنوان یک عامل مشاهده گر و مشارکت کننده داشته باشند را تشویق مینماید که این اعمال در قالب فعالیتهای فردی یا گروهی قابل تفکیک است. بر این مبنا، روش آموزش مبتنی بر یک روش جامع برای یادگیری دانشجویان است که مسیر آن را فرآیند طراحی محیط- رفتار محور تعیین مینماید. از طرف دیگر تلاش شده است که مربی و یادگیرنده انبوه اطلاعات منتج از مطالعات محیطی و رفتاری را تفکیک، شناسایی و برای کاربرد در طراحی مهیا سازند.